KAPİTALİZM & SOSYALİZM & LİBERALİZM & EMPERYALİZM & KOMUNİZM

KÜRESEL KÜLTÜR
EMPERYALİZMİ VE NETFLİX

Kültür Emperyalizmi bir ülkenin,medeniyetin veya
düşünceler dizgesinin başka ülke,medeniyet ve düşünceler dizgesine
eklemlenmesi, parça parça yada tek seferde, kısmen yada toptan değiştirmesidir.
Kültür emperyalizmi diğer emperyalizm yöntemlerinin uygulanması için uygun
zemini hazırlar, yani tamamlayıcı bir rol oynar. İstenilen hedefe ulaşma şansı
en yüksek ve en barışçıl görünen emperyalizm çeşididir.Kitle iletişim
araçlarının yaygınlaşması ve gelişmesi Emperyalist yaklaşımları
kolaylamıştır.Kültür Emperyalizminin en etkin aracı; geniş Kitlelere ulaşması ,
Kâr getiriciliği ile hiç şüphesiz Medyadır.

Küresel Medyanın;Kitlelerin Lüks kullanımlara
özendirilmesi,Kitle içinde sıradan kişilerin kahramanlaştırılarak
ünlüleştirilmesi ve tozpembe bir Dünya yaratımı gibi işlevleri
vardır.İktidarsız İktidarların sahip olduğu yönetimlerin; pazardan nasiplenmesi,yok
olma korkusu veya işbirlikçi olmalarından dolayı, Küresel Medya işlevlerini
hakkıyla yerine getirmektedir.

Netflix Inc., film-dizi yapımcılığı ve dağıtımı alanında
iştigal eden Amerika kökenli kuruluş. 1997 yılında Kaliforniya’da Reed Hastings
ve Marc Randolph tarafından kuruldu. İnternet üzerinden gerçek zamanlı veri
akışı ve video-ondemand ile posta yoluyla DVD dağıtımı alanlarında uzmanlaştı.
Adı, İngilizce internet anlamına gelen “net” ve Amerika’da günlük
konuşma dilinde “filmler” anlamına gelen “flicks”
kelimesinden türetildi. Netflix’in ilk iş modeli DVD satışı ve kiralama
üzerineydi. Ancak şirketin kuruluşundan yaklaşık bir yıl sonra Hastings, posta
yoluyla DVD kiralamaya odaklanmak üzere DVD satışlarını durdurdu. 2007’de
Netflix, akışkan medya aracılığıyla internet üzerinden film izleme olanağı
sunarak iş alanını genişletti. 2010’da Kanada’ya açıldı ve zaman içinde veri
akışı servisi büyümeye devam etti. Ocak 2016 itibarıyla Netflix 190’dan fazla
ülkede hizmet vermektedir.

Netflix, 2013’te House of Cards adlı ilk dizisiyle içerik
üretmeye de başladı. O günden bu yana film ve televizyon dizisi üretimlerini
hızla artırdı. Şirket, 2016’da 126 orijinal dizi ve film yayımladı. Bu rakam,
ücretli Amerikan televizyon kanallarının tümünün daha fazladır.

·       
Temmuz 2017 itibarıyla Netflix’in 51,92 milyonu ABD’de
olmak üzere dünya çapında 103,95 milyon abonesi bulunmaktadır.2 2009 yılında 10
milyon abone sayısına ulaşmıştır.

·       
2011 Nisan ayında ABD’de 23 milyon, dünya çapında ise 26
milyon abone sayısına ulaşmıştır ve elde ettiği toplam dijital gelir 1,5 milyar
dolar olmuştur.

·       
2014 yılının ikinci çeyreği verilerine göre küresel olarak
50 milyondan fazla aboneye sahiptir.

·       
2015 Ocak verileri itibarıyla, ABD’deki abone sayısı 39
milyona, küresel abone sayısı da 57 milyona ulaşmıştır. Aynı yılın Ekim itibarı
ile 70milyon aboneye sahiptir.

·       
2016 Ocak verileri itibarıyla küresel abone sayısı da 75
milyona ulaşmıştır. Elde ettiği toplam dijital gelir 2.7 milyar dolardır.

·       
2017 Ocak verilerine göre ABD`de 50 milyon, dünyada 98
milyondan fazla abone sayısına ulaşmıştır.

Türkiye de Ocak 2016 yılında faaliyetlerine başlayan
Netflix, Ülkemizde yakın tarihte bir dizi çekimine de başlayacaktır. Osmanlı ve
Türk efsanelerinin yanı sıra tarihten esinlenen bir kahramanlık hikayesini
anlatacak olan Dizide, genç bir adam, özel güçlere sahip olduğunu keşfeder.
Şimdi İstanbul’u yok etmek isteyen karanlık güçlere karşı, şehri ve tüm
insanlığı korumak için elindeki bu güçleri kullanmayı öğrenmesi gerekmektedir.
Filmin yapımcısı bizlerden olmadığına göre Ülkemizin menfaatlerine,Tarihine ne
kadar uygun olacaktır.İçerisinde barındırdığı Subliminal mesajların önüne nasıl
geçilecektir.Nasıl mücadele edilecektir.Diğer bir tehlike ise yerli
yapımcıların bir süre sonra mücadele edemeyip pazardan yenilgi ile
çekilmeleridir.En büyük tehlike ise Küresel Medya güçlerinin;yaptıklarının
toplum tarafından doğru olarak algılanacağı,tamamen kendi istek ve arzularına
göre toplumu şekillendirecekleridir.Yukarıda Wikipedia dan alınan Netfİlix
bilgilerine bakılırsa şirketin Yerel Kültürler için tehlikesi görülebilir.Kenya
da dahi Netfilix’in yasaklanması gündeme gelmişken Ülkemiz de RTÜK’ün İnternet
yayınlarına müdahale edebilmesine olanak sağlayan yasa tasarısı TBMM de kabul
edildi.Her ne kadar Yönetici sınıfın bu yasayı siyasi çıkarları için kullanması
tehlikesi varsa da yukarıda saydığımız gerekçeler sebebiyle
sevindiricidir.Lakin yeterli değildir.Kültürel Değerleri yaşatan ve Topluma
aktaran Milli ve Yerel yapımlara ağırlık verilmesi gerekir.
























Ömer AYTAŞ

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir